مطالبه مهریه

میترا توانچه وکیل دادگستری . فعال مدنی

بر اساس ماده 1082 قانون مدنی ، به محض وقوع عقد ازدواج ، زن مالک مهریه می شود و از همان لحظه مستحق دریافت مهریه خواهد بود . قاعدتا زن از همان لحظه وقوع عقد می تواند مهریه خود را مطالبه کند ؛ با این حال مطالبه مهریه عمدتا در فرضی به وقوع می پیوندد که زن و مرد با یکدیگر اختلاف داشته باشند . با این حال ، بر اساس قانون ، گرفتن مهریه بدون طلاق نیز امکانپذیر است.
نکته مهمی که در خصوص مطالبه مهریه وجود دارد آن است که مطالبه مهریه در خصوص مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه متفاوت است . به دلیل اینکه در صورتی که مهریه عندالاستطاعه باشد ، زن باید اموالی از شوهرش به دادگاه معرفی کند تا بتواند مهریه را از محل آن وصول نماید .

روش های مطالبه مهریه:
از آن جهت که مطالبه مهریه زن موضوعی بسیار مهم نزد قانونگذار است ، بر اساس مقررات قانونی و رویه های قانونی ، زن می تواند با استفاده از روش هایی مهریه اش را مطالبه کند . بر این اساس ، مطالبه مهریه از دو روش امکانپذیر است.
راه اول مطالبه مهریه ؛ همانگونه که در عرف معمول است آن است که زن با مراجعه به دادگاه خانواده دادخواست مطالبه مهریه را تقدیم می کند . این امر نیازمند رسیدگی در دادگاه و صدور حکم مبنی بر پرداخت مهریه است .
اما روش دوم مطالبه مهریه آن است که زن باید به جای دادگاه به اجرای ثبت مراجعه کند و از طریق ثبتی مهریه اش را وصول کند . در واقع به دلیل اینکه مهریه در سند ازدواج ذکر شده است و سند ازدواج نیز یک سند رسمی است ، زن می تواند با مراجعه به اداره ثبت محل سکونتش مهریه اش را به اجرا بگذارد و حتی مرد را ممنوع الخروج نماید .
نکته مهمی که در خصوص راههای مطالبه مهریه وجود دارد آن است که مطالبه مهریه از طریق دادگاه و از طریق اجرای ثبت به صورت همزمان امکانپذیر نیست . در صورتی که در دادگاه ثابت بشود که زن ابتدا از طریق اجرای ثبت درخواست مهریه کرده است ، مطالبه مهریه از طریق دادگاه امکان پذیر است .

مطالبه مهریه از طریق دادگاه:
جهت مطالبه مهریه از طریق دادگاه ابتدا بایستی به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه نموده و دادخواست مطالبه مهریه را ثبت نماییم . به جهت اینکه دعوای مطالبه مهریه یک دعوای مالی است ، بایستی هزینه دادرسی مربوط به آن پرداخته شود.
در این مرحله پرونده به دادگاه خانواده ارجاع شده و وقت رسیدگی تعیین می شود که نحوه پیگیری دادخواست مهریه از طریق سامانه ثنا انجام می شود . در این مرحله خانم می تواند اقدام به توقیف اموال همسرش در راستای وصول مهریه نماید که بایستی با معرفی دقیق اموال زوج از دادگاه تقاضای توقیف آن اموال را بنمایید . در صورتی که این اموال جزء مستثنیات دِین نباشند ، قرار تأمین خواسته صادر می شود . نکته مهمی که در خصوص اجرای مهریه از طرف دادگاه وجود دارد آن است که بر اساس قانون ، رسیدگی به دعاوی مهریه تا نصاب دویست میلیون ریال یعنی بیست میلیون تومان در صلاحیت شورای حل اختلاف می باشد . لذا به این منظور بایستی ابتدا به شورای حل اختلاف مراجعه کرد . در این فرض ، زوج نیز می تواند با ارائه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه ، تقاضای تقسیط مهریه را نماید که در دادگاه مورد رسیدگی قرار می گیرد.

مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت:
یکی از روش های مطالبه مهریه ، مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت می باشد . هرچند که اکثر مردم برای مطالبه مهریه خود به دادگاه مراجعه می کنند ، اما باید دانست که علاوه بر مراجعه به دادگاه می توان با مراجعه به دفترخانه ای که در آن ازدواج کرده اند ، اقدام به مطالبه مهریه کرد.
در واقع به دلیل اینکه سند یک ازدواج یک سند رسمی محسوب می شود ، قانونگذار این اختیار را به زن داده است تا با به اجرا گذاشتن این سند اقدام به مطالبه و وصول مهریه اش کند . در این حالت زن می تواند به دفتر ازدواجی که عقد در آن ثبت شده است مراجعه کند و فرم وصول مهریه از طریق اجرای ثبت را پر کند.
در این حالت سردفتر ازدواج اقدام به صدور اجراییه می نماید و به اطلاع مرد می رساند . پس از اینکه این موضوع به اطلاع مرد رسید ، ظرف ده روز باید دین یا بدهی خود را بپردازد یا ترتیبات پرداخت آن را فراهم کند ، در غیر این صورت اجرای ثبت معادل مهریه زن را از اموال او بازداشت یا توقیف می کند و در صورت عدم پرداخت مهریه زن ، اقدام به فروش اموال مرد و پرداخت آن به زن می کند.
البته این اموال نباید جزء مستثنیات دین باشد . ناگفته نماند که اقدام ثبتی برای وصول مهریه ، نیازمند پرداخت هزینه دادرسی نیست .
نکته مهم این است که در این روش می توان مرد را ممنوع الخروج هم کرد . در این صورت باید فرم ممنوع الخروجی را از اداره ثبت دریافت و آن را پر کرد . در صورتی هم که مرد ظرف مهلت ده روز اقدام به انتقال اموال خود به دیگری کند ، می توان از وی شکایت کرد و معامله وی را باطل نمود . البته مرد نیز در مقابل می تواند با ارائه دادخواست اعسار ، تقسیط مهریه را تقاضا کند .

مستثنیات دین:
زمانی که شخصی مطابق حکم دادگاه محکوم به پرداخت وجه یا مالی به دیگری می شود ، بایستی آن را بپردازد . اما در صورتی که از انجام این کار خودداری کند ، طلبکار حق خواهد داشت تا از اموال شخصی او اقدام به وصول طلب خود نماید که البته این امر نیازمند مراجعه به واحد اجرای احکام دادگاه و صدور اجراییه می باشد.
طلبکاری که به این ترتیب اقدام می کند ، البته با محدودیتی مواجه است و آن این است که نمی تواند اقدام به وصول طلب خود از همه اموال بخصوص اموال ضروری زندگی بدهکار نماید . چرا که به هر حال بدهکار نیز حق این را دارد که وسایل ضروری معاش خود را همچنان حفظ کند و حتی وسایل کسب و کار خود را در اختیار داشته باشد تا بتواند با اشتغال به حرفه خود درآمدی بدست بیاورد . بنابراین ، مطابق مقررات قانونی برخی از اموال جزء مستثنیات دین محسوب می شود که قابل توقیف و فروش نیستند . یعنی برای دریافت دین یا بدهی از بدهکار نمی شود از این اموال چیزی را توقیف کرد یا آنها را فروخت.

مصادیق مستثنیات دین مطابق مقررات قانونی:
همانگونه که گفته شد ، در برخی از مقررات قانونی برخی از مصادیق مستثنیات دین ذکر شده اند که از جمله آنها قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی ، آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا و طرز رسیدگی به شکایت از عملیات اجرایی ، قانون اجرای احکام مدنی و قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی است . مصادیق مستثنیات دین مطابق مقررات قانونی مزبور بسیار شبیه به یکدیگر است . بر این اساس ، موارد مستثنیات دین شامل موارد زیر است: :
منزل مسکونی که عرفا در شأن محکوم علیه در حالت اعسار او باشد . نکته مهم در این خصوص این است که منزل مسکونی باید مورد نیاز مدیون بوده و در شأن یک شخص بدهکار باشد . بنابراین ، در صورتی که بیش از یکی بوده یا به لحاظ عرفی مازاد بر شأن بدهکار باشد ، قابل توقیف است.
1-اثاثیه مورد نیاز زندگی که برای رفع حوائج ضروری محکوم علیه و افراد تحت تکفل وی لازم است . در این رابطه هم شاخص مورد نیاز و متناسب با شأن او مورد توجه است.
2.آذوقه موجود به قدر احتیاج محکوم علیه و افراد تحت تکفل وی برای مدتی که عرفا آذوقه ذخیره می شود.

3.کتب و ابزار علمی تحقیق و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق متناسب با شأن آنها
4.وسایل و ابزار کار کسبه ، پیشه وران ، کشاورزان و سایر اشخاص که برای امرار معاش ضروری آنها و افراد تحت تکفلشان لازم است.
5.تلفن مورد نیاز مدیون
مبلغی که در ضمن عقد اجاره به موجر پرداخت می شود ، مشروط بر اینکه پرداخت اجاره بها بدون آن موجب عسر و حرج گردد و عین مستاجره مورد نیاز مدیون بوده و بالاتر از شأن او نباشد . بنابراین ، مبلغی که بعنوان ودیعه پرداخت شده در صورتی که نتواند اجاره بها را بدون مبلغ ودیعه بدهد و در شان خودش باشد ، قابل توقیف نیست.
به موجب قانون جدید نحوه اجرای محکومیت های مالی، خودرو جز مستثنیات دین نبوده و توقیف خودرو برای وصول طلب امکان پذیر می باشد.
مسئله مهم این است که علیرغم اینکه قانونگذار تلاش فراوانی در جهت مشخص نمودن مصادیق مستثنیات دین نموده است ، اما اشکالی که به نظر می رسد این است که این مصادیق بسیار اختلافی هستند . به عبارت دیگر ، تشخیص اینکه چه چیزی از مصادیق مستثنیات دین هست یا خیر ، کاملا به تشخیص قاضی بستگی دارد که با توجه به شرایط مذکور در مواد قانونی تعیین می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست