پرونده های دعاوی ثبتی ، که در ارتباط کامل با اموال غیرمنقول ( ساختمان ، زمین ) می باشد حجم قابل توجهی از پرونده های مطروحه در مراجع قضایی و شبه قضایی را به خود اختصاص داده اند . از سویی ما با اصلاحات متعدد قانون ثبت و از سویی دیگر با کثرت بخشنامه های ثبتی ، عملاً با نوعی پیچیدگی در دعاوی ثبتی مواجه هستیم که رویه های گوناگون و تشتت آرای قضایی بر این امر نیز دامن زده است.

از طرفی نیز عدم آگاهی و عدم اطلاع افراد در خصوص  پرونده های دعاوی ثبتی و نحوه طرح دعوا و دفاع در قبال آن ، بر روند رسیدگی های قضایی و اطاله دادرسی تأثیر بسزایی گذاشته است . که این مهم جز از طریق تجربه و لمس پرونده های متعدد ثبتی توسط وکیل دعاوی ثبتی امکان پذیر نیست.

دعاوی ثبتی به شرح ذیل است : 

1.دعاوی اسناد مالکیت ( در خصوص موضوعات مواد 147 و 148) اصلاحی قانون ثبت و صدور سند مالکیت اعیانی واخذ سند مالکیت و غیره.

2.دعاوی اعتراض به عملیات ثبت املاک  در موضوعات ثبت مالکیت ، تحدید حدود ، اعتراض به ثبت و حدود املاک و غیره.

3.دعاوی اجرای اسناد رسمی لازم الاجرا  ( در خصوص توقیف و بازداشت اموال منقول و غیر منقول از طریق ثبت ، مزایده ، اعتراض به عملیات اجرایی ثبت ، اعتراض به عملیات اجرایی مزایده ، اعتراض به نظریه کارشناس و صدور اجرائیه و ابطال اجرائیه و اخذ دستور موقت و غیره.                                                                                                 

4.دعاوی افراز  مشتمل بر دعوای اعتراض به عملیات افراز و دعوای ابطال صورت مجلس افراز و غیره .

5.دعاوی تفکیک مشتمل بر دعاوی تفکیک عرصه و اعیان و اعتراض به عملیات تفکیکی و ابطال صورت مجلس تفکیکی.

روشن است چگونگی طرح دعوا و ارائه دادخواست در دعاوی ثبتی در محاکم دادگستری و هیأت های حل اختلاف ثبتی و شورای عالی ثبت ، هیأت نظارت ثبت ، اداره اجرای ثبت و غیره و دفاع در قبال دعاوی مطروحه نیاز به تجربه و دانش تخصصی در حوزه دعاوی ثبتی و اطلاع از قوانین و مقررات مربوط به آن دارد که در صلاحیت وکیل متخصص دعاوی ثبت می باشد

فهرست